České Budějovice 20. 6. 2025 – Budějovický Budvar má za sebou další mimořádný rok. Uvařil v něm nejvíc piva v historii, jeho tržby z prodeje výrobků a služeb dosáhly hodnoty 3,66 miliardy Kč a zisk před zdaněním činil 466,2 milionů Kč. Národní pivovar rostl na domácím trhu i v exportu. A dokázal se úspěšně prosazovat i tam, kde spotřeba piva obecně klesá.
Rok 2024 byl dalším důležitým milníkem v historii Budějovického Budvaru. Meziročně zvýšil svůj roční výstav piva o 3,36 % na rekordních 1,928 milionu hektolitrů. Vyšší objemy se projevily také na rostoucích tržbách z prodeje výrobků a služeb, které meziročně vzrostly o 8,58% na 3,66 miliardy Kč. Zisk před zdaněním pak činil 466,2 milionů Kč, což je o 17,6 % více než v roce 2023.
„Loňský rok byl z pohledu stability výjimečný, neměli jsme žádné zásadní výpadky. Už dříve jsme opustili ruský trh, ale ten jsme dokázali nahradit novými prodeji jinde. Na každém trhu má naše značka jinou výchozí pozici, všude ale chceme Budvar prezentovat jako prémiové pivo s jedinečným charakterem. Máme globální marketingovou strategii, jednotnou vizuální identitu i positioning značky. Vnímáme rostoucí zájem našich zákazníků objevovat autentický příběh našeho ležáku, který jim prezentujeme ve špičkové kvalitě,“ říká Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.
Z velké části se na pozitivním vývoji podílel tradičně silný export. Budvaru se loni za hranice České republiky vyvezlo 1,39 milionu hektolitrů, což je vůbec nejvíc ze všech českých piv. Mezi nejsilnější trhy patří zejména okolní země jako Německo, Polsko, Slovensko, Rakousko, ale třeba i Velká Británie. Národní pivovar se však dokázal úspěšně prosazovat i ve vzdálenějších regionech. Díky tomu si dnes mohou lidé vychutnat Budvar už ve více než 70 zemích světa. Trajektorii růstu udržel i na konzervativnějším domácím trhu, kde si v objemech oproti roku 2023 polepšil o 1,7 %.
„Díky širokému portfoliu se nám daří nacházet zajímavé obchodní příležitosti, oslovovat nové partnery doma i v zahraničí, a zároveň posilovat ty stávající. A důležité je, že se nám to daří i na trzích, kde spotřeba piva v posledních letech stagnuje nebo dokonce přímo klesá,“ podotýká Petr Dvořák.
Budvar v roce 2024 navázal mimo jiné i na úspěšnou spolupráci s českými minipivovary. Uvařil čtyři limitované edice pivních speciálů s minipivovary Zlatá kráva, Dva kohouti, Cobolis a Lucky Bastard.
„Spolupráce s malými pivovary pro nás není o objemech nebo přímých ekonomických dopadech. Vnímáme ji jako důležitou součást budování image Budvaru jako pivovaru, který rozumí pivu a který je pevně propojený s komunitou odborníků i nadšenců. Je to cesta, jak rozvíjet českou pivní kulturu, se kterou se sami silně identifikujeme,“ dodává Dvořák.
Národní pivovar současně pokračoval také v modernizaci výrobních technologií. Dokončil například rozšíření kapacity stávající varny, která je dnes až 2,2 milionu hektolitrů ročně. V roce 2025 by měla být instalována vlastní fotovoltaická stanice. Dále pokračuje rozvoj konceptu Pivovar otevřený a zelený, jehož cílem je podpořit efektivní výrobu piva, a zároveň zvýšit návštěvnickou atraktivitu pivovaru. Součástí projektu je mimo jiné nové návštěvnické centrum, které by v budoucnu mohlo pojmout až 200 tisíc návštěvníků ročně.