Lokomotiva „Růženka“ prošla komplexní modernizací

Štítky: PivovarInovace
11. 5. 2010 | České Budějovice

Lokomotiva  „Růženka“ (původní výrobní číslo T-212.1 580, nové číslo od 90. let: 703 580-1) byla vyrobena již v roce 1974, tedy před 36 lety. V prvních letech jezdila na vlečce ZNZZ Domažlice. Od 8. června 1983 nepřetržitě sloužila na vlečce pivovaru Budějovický Budvar, n.p. Jméno získala po  tehdejší vedoucí vlečky. Za tu dobu přepravila desítky tisíc železničních vagónů a kolem miliónu tun nejrůznějšího materiálu. Odvedená práce se projevila na značném opotřebení různých částí lokomotivy a některé technické parametry navíc přestaly vyhovovat současným předpisům. Protože pivovar považuje železniční dopravu z dlouhodobého hlediska za strategickou  alternativu, bylo rozhodnuto o investici do komplexní modernizace „Růženky“ v hodnotě 4,6 milionu korun.

„Během modernizace došlo především k výměně brzdového soustrojí a dieselového motoru. Původní pohon značky Tatra byl nahrazen moderním řadovým šestiválcem Caterpillar s výkonem 205 kW. Díky výraznému zvětšení kabiny pro strojvůdce a zároveň snížení kapoty motoru má nyní strojvůdce ze svého místa dokonalý výhled do obou stran kolejiště,“ říká Jaroslav Berka, vedoucí vlečky Budějovického Budvaru.

 Vlečka v Budějovickém Budvaru je jednou z nejstarších funkčních vleček v České republice. Byla vybudována již v roce 1895, tedy v roce založení pivovaru. V té době pivovar vlastnil tři vagóny, které byly využívány k přepravě sladu, chmele a dalších surovin ze železničního nádraží v Českých Budějovicích a zpět. V roce 1925 se vlečka rozšířila o druhou kolej, nezbytnou pro více než 18 vagónů, v roce 1947 měla již koleje tři. Zpočátku byly vagóny poháněny volským spřežením nebo lidskou silou, později parní lokomotivou. Dnes je vlečka dlouhá takřka dva kilometry (1792 metrů) a na železnici se připojuje v předávkovém kolejišti v Nemanicích.
 
I dnes na ní panuje poměrně frekventovaný provoz: ročně přepraví vlečka asi 1900 vagónů s více než 32 tisíci tunami materiálu. Asi polovinu přepraveného množství tvoří slad, zbytek představují láhve a příležitostně i další materiály. Hotové pivo se z Budějovického Budvaru odváží k zákazníkům převážně kamiony.


 

Kontakt pro média

Ing. Petr Samec Dr.

tiskový mluvčí

+420 387 705 284

Zasílání novinek

Vložte vaši e-mailovou adresu a dostávejte novinky ihned po zveřejnění

E-mail*
Jméno*
Příjmení*
Země*
Medium*(Vydavatel - název)
* Povinné položky